Lokális bormarketing

Miért készítettem egy rövid piackutatást?

Villányba érkezve egy rövid séta után átutaztam Villánykövesdre megnézni a Villányi Műemléki Pincesort. Egy félnapos túra után megtekintettem a Villányi kilátót és végezetül hosszabb sétát tettem Villány fő utcáján. Kíváncsi voltam, hogy miként készül a helyi bor, ezért elmentem az itt található bormúzeumba. A kiállítás egy pincében található, ahol bemutatják a borkészítésnél használt régi eszközöket és gépeket. A belépőjegy tartalmazott egy borkóstolási lehetőséget is (jó értékesítésösztönző marketing eszköz), amit a kiállítás megtekintése után igénybe is vettem. A borkülönlegesség, amit kóstoltam, nagyon ízletes volt, így vettem ajándékba két palackkal. Kellemes élmények voltak bennem és úgy gondoltam, hogy egy 5 csillagos értékelést helyezek el a cég neve mellé a Google Térképen. Rákeresve a vállalkozásra a térképen, nagyon meglepődtem: a vállalkozás nem a tulajdonosok kezében volt. Megkérdeztem az ottani vezetőt, hogy tudja-e, hogy már 42 vendég értékelte az ő vállalkozását az elmúlt évek során. Erre nemleges választ kaptam. Beszélgetni kezdtünk és megosztottam vele néhány fontos tudnivalót a lokális marketing alapjairól. A múzeumból kijövet, elhatároztam, hogy átnézem az itt található pincészetek Google Térképen történő marketing aktivitását.

A Villányi lokális bormarketing Google Térképes vizsgálat célja

bormarketing villány1. Hogyan jellenek meg a Villányi pincészetek a Google Térképen?
2. Hogyan alakították ki a Villányi pincészetek a Google Cégem fiókjukat?
3. Mennyire aktívak a Villányi pincészetek a Google Cégem fiók használatában?

 

A vizsgálatba összesen 52 darab Villányi pincészetet emeltem be.

A Google Térképes vizsgálat eredményei

Hogyan jellennek meg a Villányi pincészetek a Google Térképen?
A vizsgált 52 pincészet közül mindösszesen 29 (56%) vállalkozásnak volt saját kezében a Google Cégem fiókja. Ez elég lesújtó. Jó néhány iparágban végeztem már kutatást, de ennyire alacsony fiók birtoklást még nem tapasztaltam.

Hogyan alakították ki a Villányi pincészetek a Google Cégem fiókjukat?

A pincészetek Google Cégem fiókjait átnézve az alábbiakra derült fény:
A vizsgált 52 pincészetből

  • 22 (42%) mindent tökéletesen töltött ki

  • 21 vállalkozás nem tüntette fel a nyitvatartási időt

  • 7 vállalkozás nem tüntette fel a weboldalát

  • 3 pincészetnél a telefonszám is hiányzott

A legszomorúbb tapasztalatom az volt, mikor az egyik vállalkozás birtokolta az oldalát és ennek ellenére a weboldal és a telefonszám is hiányzott a Google Cégem adatok közül.
Véleményem szerint egy pincészet ma már nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy telefonszám nélkül jelenjen meg a Google Térképen. A weboldal hiánya még érthető egy kisebb vállalkozás esetében, bár az is díjmentesen elkészíthető már a Google Cégem fiókon belül.

Mennyire aktívak a Villányi pincészetek a Google Cégem fiók használatában?

bormarketing lokalis

Valószínűsíthető, hogy Villányban a helyi pincészetek nagytöbbsége nincs tisztában azzal a ténnyel, hogy az őket meglátogató vendégek értékelik a vállalkozásukat a Google Térképen. Ha csupán a Villányi pincészeteket nézzük, átlagosan 20 értékelésről beszélhetünk. Találunk olyan helyeket, ahol három vagy négy értékelés van. Vannak kiugróan magas értékelés számmal rendelkező pincészetek is. Például Maul Zsolt pincészete (83 vélemény), Sauska Pince (193 vélemény), Szende Pince (60 vélemény), Günzer Tamás Pince (92 vélemény). A vizsgálatomból kiderült, hogy a látogatók véleményére nem igazán reagálnak a pincészetek a térképen, mindösszesen kettő vállalkozás válaszolt a rájuk adott véleményekre.

Végső következtetés a Villányi bormarketingről

A Villányban tartott rövid kutatásom rávilágított arra a tényre, hogy az itt működő pincészetek többsége jelen van a Google Térképen. A vizsgált vállalkozások 56 %-a birtokolja a saját Google Cégem fiókját, a többi (44%) nem. Pontosan ez az oka annak, hogy számos vállalkozás nem is tudja, hogy az ott járt vendégek véleményt formáltak a pincészetről. A vállalkozásokhoz írt véleményeket olvasva számos olyan információ birtokába jutottam , amit, ha a cég marketingese lennék, biztosan be tudnék emelni a vállalkozás marketing stratégiájába/kommunikációjába. Sajnálatosnak tartom, hogy a cégek figyelmen kívül hagyják, hogy a legfontosabb céges információkat (cím, telefonszám, weboldal, nyitva tartás) megadják a Google Cégem fiókba. Végezetül az a tény, hogy vállalkozás nem reagál a látogatói véleményekre külön elszomorít. Remélem, hogy idővel ez a kialakult helyzet változni fog és a lokális online bormarketing nagyobb figyelmet kap majd a Villányi térségben.

 

Kondor AlbertKondor Albert
2005-óta foglalkozom marketinggel. Az elmúlt években számos vállalkozás stratégiai rendszerének felépítésében segédkeztem. Az elmúlt két esztendőben vállalkozások komplex marketing stratégia rendszerét fejlesztettem. A lokális marketing keretén belül megalkottam a Google Térkép kutatás módszertanát. Nem hiszek a tömegmarketingben. Vallom, hogy nincs két egyforma projekt és ez által nem lehet minden vállalkozásnak ugyan azt a stratégiát javasolni. Gyakorlati tapasztalatom, hogy az egyedi megoldások határozzák meg minden vállalkozás sikerét.
Lokális területei: Google Cégem, Google Cégem Kutatás, Facebook local
Oldalai: strategiaimarketing.blogspot.com; Lokalitas.hu